Selasa, 21 Februari 2012

JURNAL MINGGU PERTAMA


JURNAL MINGGU PERTAMA
Minggu            : pertama
Tarikh              : 8/2/2012-100202012

ISU
            Isu yang saya ingin ketengahkan pada minggu ini ialah isu disiplin (pelajar bising dan tidak memberikan tumpuan semasa proses pengajaran dan pembelajaran) di kalangan kanak-kanak prasekolah. Kita sering maklum bahahawa kanak-kanak tidak mengenal erti senyap,beri perhatian, mereka menyangkakan apa yang berlaku di hadapan mata mereka adalah benda yang menyeronokkan. Mereka belum tahu membezakan benda yang baik mahupun yang buruk, oleh sebab itu mereka melakukan apa sahaja yang merasakan mereka betul. Tetapi di dalam proses pembentukan modal insan yang berguna kelak ibu bapa dan guru haruslah membanting tulang bagi merealisasikan impian Negara. Kanak-kanak ini sehelai kain putih, maka ibu bapa dan kanak-kanak yang memainkan peranan di dalam mencorakkan kehidupan kanak-kanak.
ANALISIS
            Kanak-kanak ini sukar dikawal apabila waktu kemuncak iaitu dimana waktu selepas rehat. Dimana pada waktu ini kanak-kanak ini sungguh aktif dan tidak boleh mendengar arahan. Apabila pengajaran dan pembeljaran akan bermula kanak-kanak ini ada sahaja perbuatan yang akan dilakukan, sebagai contohnya berlari, bermain alat permainan, baring dan sebagainya. apabila kanak –kanak ini membuat perkara sebegitu, secara tidak langsung, kanak-kanak lain akan turut serta membuat perbuatan sebegitu. Apabila saya menegur perbuatannya, hanya sekejap sahaja dia berkelakuan baik, kemudian dia akan mengulangi perbuatan itu semula.
CADANGAN
            Tingkah laku ini boleh membawa kesan yang tidak baik atau memudaratkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Oleh yang demikian, adalah menjadi tanggungjawab saya mengenal pasti murid-murid yang bertingkah  laku bermasalah di dalam kelas agar strategi atau teknik tertentu dapat digunapakai bagi memastikan keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah berjalan dengan lancar dan berkesan. Diantara perkara yang boleh saya lakukan ialah member amaran berulang kali agar murid tidak melakukan perkara yang sama. Selain itu, denda dilakukan untuk mengelakkan tingkah laku yang tidak diingini berulang. Dengan erti kata lain ialah, menghentikan perbuatan atau tingkah laku yang tidak baik daripada dilakukannya lagi.

TEMPOH MASA
            Saya memerlukan tempoh seminggu untuk memastikan murid dapat berubah kepada tingkah laku positif.

PENILAIAN KEJAYAAN
            Saya perlu menerangkan apa faedah yang mereka perolehi sekiranya murid bertingkah laku yang positif. Sebagai contohnya, disayangi oleh guru dan rakan-rakan dan berpotensi menjadi murid contoh,dihargai dan disayangi. Saya juga perlu memberikan tumpuan yang lebih kepada murid yang bermasalah, berbanding murid-murid lain semasa mengajar di dalam kelas. Saya mestilah pandai mencuri tumpuan murid bermasalah agar mereka dapt mengikuti aktiviti pembelajaran bersama-sama dengan murid-murid lain di dalam kelas.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan